Veckans tre i topp: PISA igen, lagförslaget ”visa pengarna” och kommande besök på universitetet

Lämnar nu riksdagen för denna vecka. Imorgon ska jag träffa Lärarförbundet i Linköping och tala om skola och hur elevernas resultat ska bli bättre. Igår kväll satte jag mig ner och studerade PISA-rapporten. Det var mycket intressant – och uppfordrande – läsning. Sveriges resultat är dåligt på de flesta sätt, utom att likvärdigheten mellan skolor är relativt bra. Läs gärna sammanfattningen av PISA här.

Under lång tid har jag arbetat för en lag för att öka insynen i vilka bidrag partier och kandidater får. Sverige är ett av få länder som inte har en sådan lag och det behövs för att hålla korruptionen på låg nivå. Glädjande klubbade regeringen denna vecka propositionen ”ökad insyn i partiers och valkandidaters finansiering insyn i partiers och valkandidaters finansiering”. Nu finns det möjlighet för oppositionen att svara på propositionen med motioner, därefter hanterar vi det i KU och målsättningen är att lagen ska vara på plats till 1 april och EU-valkampanjen kommer igång på allvar.

Vi i FP har förresten i veckan avslutat vårt interna provval för vem som ska toppa vår lista till EU-valet. Jag har röstat på flera kompetenta kandidater, och en av dem var Marit Paulsen. Hon har mer kvar att uträtta för maten, djuren och miljön. Det tycker visst fler och vi har redan fått veta att hon vunnit provvalet.

På måndag besöker jag Linköpings universitet med en annan av våra Europaparlamentariker, Cecilia Wikström. Hon jobbar skickligt för att EU ska bli mer attraktivt för utländska studenter och forskare. Ett viktigt mål för mig innan jag slutar riksdagen är ny lagstiftning för bättre förutsättningar för utländska studenter och doktorander att stanna och bidra i Sverige efter examen. Jag får ofta mail av doktorander som forskar på framtida teknik och medicin som tycker det är tråkigt att de inte kan stanna i Sverige efter examen. Vi i Sverige behöver dem och ny lagstiftning.

KGE

Utsikt från mitt kontor på riksdagen mot Rosenbad och riksdagens kammare.

20140123-133113.jpg

Det här inlägget postades i EU, skola och utbildning, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

