Betydelsen av studiero – med avstamp i Internationella Engelska Skolan

Har idag träffat Barbara och Hans Bergström och talat om den skola som Barbara startade på 90-talet och som nu växt till 22 skolor i Sverige: Internationella Engelska Skolan. Engelska skolan är känd för att ha mer av disciplin och inte minst talade vi om hur studiero påverkar resultaten. Barbara inledde med att spontant säga att när hon besöker en skola kollar hon alltid toaletterna. Ser det inte bra ut där fungerar inte heller ledarskapet! Det är viktigt med en välordnad miljö för det allmänna beteendet. Det är t.o.m. belagt med forskning.

Vi talade också om lärarrekrytering. Många av Engelska skolans lärare är utländska. ”Sverige är ett land med gott rykte och det fungerar bra att rekrytera utländska lärare”, sa de. Dock var de inte nöjda med att utländska lärare inte kan komma ifråga för förstelärartjänster. ”Vi kan inte höja lönen och låta någon få en titel som förstelärare om en utländsk lärare faktiskt är bättre”, sa de. Detta måste självklart ändras så att alla spelar på samma villkor. Förändringsförslaget är genast framfört till utbildningsministern som jag träffade direkt efteråt.

Hans menade att orsaken till svenska elevers sjunkande resultat till stor del handlar om brist på ordning och ineffektiv tidsanvändning i skolan, samt att lärarkompetensen måste stärkas. Läs gärna hans analys efter Pisa-undersökningen i artikeln ” Dålig ordning i klassen – det avgörande problemet” som publicerades i december i Dagens Industri.

Vi talade också om nuvarande debatt kring friskolorna. Hans höll årets Ohlinföreläsning för år 2013 som handlar om betydelsen av privata initiativ inom välfärdssektorn. Talet finns nu i skriven form ”Valfrihet och Välfärd”.

Nästa vecka åker jag till Landskrona för att där se hur de kommunala skolpolitikerna – med Folkpartiet i spetsen – lyfter elevernas skolresultat. Läs gärna den artikel som får mig att resa dit: Så har vi i Landskrona lyft elevernas betyg.

KGE

bok och jordglob

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s