Besök på Katedralskolan om förstatligande av skolan

Idag har jag och partiledare Jan Björklund en debattartikel i Corren om ett förstatligande av skolan. Detta som reaktion på att Leif Lewins igår presenterade sin utredning. Under min tid som riksdagsledamot har jag motionerat om att skolan ska ha en statlig huvudman istället för en kommunal.

Ett förstatligande behövs för att:
-höja skolresultaten – det behövs en gemensam kraftsamling i hela Sverige
-skolan ska vara likvärdig över hela landet.
-lärarna ska få en arbetsgivare som värnar deras status och ser till att de får fokusera på vad de utbildats till, nämligen att undervisa.
-ansvaret för skolan ska vara tydligt. Idag är det otydligt vad som är ett statligt och ett kommunalt ansvar.

Tillsammans med folkpartikollegor i Linköping besökte jag Katedralskolan och intervjuades av ÖstgötaCorrespondenten och talade med lärare. En fin artikel på nyhetssida idag, dock inte möjlig att länka till.

Bild nedan av mig och Rebecka Gabrielsson framför Katedralskolan, där jag som gymnasist läste extra franska för den fantastiske läraren Sverker Bengtsson.

KGE

20140211-093826.jpg

Det här inlägget postades i skola och utbildning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

