Skäggetorpsskolan – en skola för framtida nobelpristagare?

Jag fortsätter mina besök och samtal på Linköpings skolor. Igår var jag på Skäggetorpsskolan, veckan innan besökte jag Folkungaskolan och Engelska skolan. Det slår mig att skolorna är ganska olika – på gott och ont! Skolvalet gör att elever kan hitta en skola som passar dem, samtidigt är det grundläggande att alla elever tycker att deras behov möts på den skola de går på.

På Skäggetorpskolan har nu 95 procent av eleverna någon form av utländsk bakgrund. Det kan variera från att barnen är födda i Sverige och har föräldrar med utländsk bakgrund, till att barnen är helt nyanlända. Det säger sig självt att det är svårare för en sådan skola att hjälpa alla barn till godkända betyg. Men det var uppenbart för mig att de har förståelse och särskilda resurser för dessa barns behov. Jag fick veta att elever provat andra skolor för att komma ifrån Skäggetorp, men kommit tillbaka för att de inte blivit sedda och fått sina behov tillgodosedda.

Man kan då ställa sig frågan om det är ett problem att Skäggetorpsskolan nästan bara attraherar barn med utländsk bakgrund eller ska man se det som en skola för barn som kan svara upp mot vissa typer av behov, t.ex undervisningsstöd på hemspråk och extra hjälp med läsning. En av tre lärare på Skäggetorpsskolan har utländsk bakgrund och har därför språk- och kulturkompetens som inte finns på andra skolorna. Det finns studiehandledare som i förväg förbereder eleverna på modersmål för vad som sedan kommer att tas upp på lektioner. Detta kan vara helt nödvändigt för att vissa elever ska kunna komma vidare i ämnet.

Jag ser i tabeller att det finns många på Skäggetorpsskolan som inte kommer bli behöriga till gymnasiet. Då frågar jag förstås om det betyder att elever med stor prestationsförmåga inte blir uppmärksammade och får utmaningar som passar dem. Utanför skolans entré hänger en skylt om att ”vi vill utbilda framtidens nobelpristagare”. En bra vision och en daglig påminnelse för dessa barn att de kan gå långt. Då gäller det att budskapet också känns genuint. Jag besökte förstås skolbiblioteket. Det tyckte jag inte tillräckligt bidrog till läslust och motsvarar inte ett bibliotek för framtida nobelpristagare. Det kan kan väl vi politiker försöka ändra på?

KGE

20140311-181147.jpg

Det här inlägget postades i skola och utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

