Äntligen votering: nytt regelverk för utländska studenter och doktorander!

Jag är nu på väg till Stockholm för att snart delta i en speciell votering. Vi ska ta beslut om ett nytt regelverk som ger bättre villkor för utländska studenter och doktorander att kunna stanna i Sverige efter studier och examen. Igår var det riksdagsdebatt och självklart åkte jag fram och tillbaka över dagen för att äntligen få stå där i talarstolen och välkomna och försvara det nya regelverket.

För mig har detta varit en hjärtefråga. Jag har själv studerat utomlands och sett vad olika perspektiv kan göra för att främja spänst i diskussioner och skapa utveckling. Jag känner många som korsat gränser i sökandet av kunskap. Många har kontaktat mig under de åren som jag synts och arbetat i denna fråga.

I veckan kom ny statistik som visar att även i år är 40 procent av alla som börjar doktorera i Sverige från andra länder. Inom teknik och naturvetenskap utgör de mer än hälften av nybörjardoktoranderna. Det svenska regelverket, som är det striktaste i EU, gör att många av dessa högkvalificerade personer lämnar vårt land. Sverige behöver dem och därför är en lagändring så viktig!

Jag höll ett långt anförande -10 minuter – om varför det är angeläget med en ny lagstiftning. Läs gärna mitt (och andras) anföranden här. Vad hjärtat är fullt kan man prata länge! Jag uppmanade också migrationsministern att se till att perioden på 6 månader som nu blir möjlig att stanna efter studier för att söka jobb och starta företag utvärderas. Eftersom många tar examen i juni kan tiden i praktiken bli kortare, alltför kort för att studenterna ska komma i positioner där deras kompetens kan tas tillvara.

Jag talade också om behovet av ökade stipendier. Läs gärna denna artikel i DN, där företrädare för några av Sveriges största företag och lärosäten efterfrågar fler stipendier för internationella studenter. I samma artikel skriver de också om behovet av bättre förutsättningar för studenter att stanna efter examen. På den punkten blir de nu glädjande hörsammade.

KGE

665x500_varlden

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

