Votering: En märklig reservation och nya mynt och sedlar

Votering är en ganska rutinartad sak här i riksdagen. Har man gjort det i 12 år så hinner man med lite mer under tiden. Jag brukar bl.a. skumma igenom andra partiers reservationer och samlar på särskilt märkliga ställningstaganden och formuleringar. Sverigedemokraterna leder stort i den grenen.

Idag röstade vi om folkbildningsfrågor, kulturutskottets betänkande 8. Samma Margareta Larsson som i media nyligen fått stor uppmärksamhet kring sin konstsmak – eller sin avsmak – går i reservation 6 om mångfaldsarbete igång med en definition av integration som kan vara värd att stanna till vid:

”Integration innebär att två grupper, i det här fallet svenskar och invandrare, anpassar sig till ett mellanting. ”

Enligt Migrationsverket fanns 171 nationaliteter representerade bland dem som förra året invandrade till Sverige. Men Margareta Larsson och SD säger: ”171, vadå?. Svart eller vitt.”

Jag skulle vilja fråga Larsson på vilket sätt finska invandrare (som är Sveriges största invandrargrupp)  är mer lika syriska invandrare än svenskar, och på vilket sätt detta är så dominerande att det förtjänar att stanna vid två grupper? Och om jag umgås med någon som är född i ett annat land, vad händer då med mig? När har jag passerat gränsen för att hamna i ett mellanting? Om jag ikväll går till restaurangen här intill och äter en pasta carbonara, befinner jag mig då i ett mellanting?

Nog om det. Något mer handfast. Vi beslutade om att det ska bli nytt utseende på sedlar och mynt och att det ska införas en 2-krona och en 200-kronors sedel. Nya sedlarna kommer om ett år, mynten först om två år. Helt ok med mig, men synd att Selman försvinner. En tröst dock att hon ersätts med en Astrid, Astrid Lindgren.

KGE

 

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

